Gucci - A név, amely kötelez
Családi vállalkozásból státusz szimbólummá lett világmárka, mely egyet jelent a jóléttel és a gazdasággal
Vajon melyik lehet az a divatcég, amely modelljei közül a legtöbbet viselik az Oscar-díj átadáson? Akik most a Gucci-ra gondoltak, azok nem tévedtek sokat. A világ egyik legismertebb és legfelkapottabb márkáját bizony elég sokan választják erre az alkalomra, hiszen elég sokat jelent még Hollywoodban is a két fordított G betű.
És honnan is jön mindez? Természetesen a nagy hagyományokkal rendelkező Olaszországból, méghozzá Firenzéből, ahol 1881-ben megszületett a névadó-alapító Guccio Gucci. A kézműves apától származó fiú tehetsége hamar kiütközött. Már 1906-ban megnyitotta első saját üzletét, ahol főképp bőráruk készítésével és árusításával foglalkozott. Boltját főképp a lovaglásnak hódoló úri társaság kereste fel előszeretettel.
Az első önálló próbálkozás meghozta Gucci mesternek a várva várt sikert, így nem sokkal később már volt annyi haszna, hogy szélesíthette a kínálatát. Ekkor készült el az első kollekció, mely luxus utazótáskából és bőröndökből állt. A siker nem maradt el, ám ekkor megmagyarázhatatlan módon Guccio nem az üzletbe fordította vissza a hasznot, hanem utazgatni kezdett. Néhány évig élt Londonban és Párizsban, egészen 1921-ig, amíg vissza nem tért Firenzébe, hogy újult erővel lásson neki a munkának.
A második világháború sem szólhatott közbe Gucci terveit illetően. Üzlete - bár még mindig családi vállalkozás - egyre sikeresebb lett és már olyannyira ismertté vált, hogy a fordított, dupla G márkajegy eltartotta a famíliát. 1938-ban Rómában is nyitottak szalont, ami még a fasiszta diktatúra alatt is működött, köszönhetően annak, hogy 1939-ben Guccio három fia Aldo, Ugo, Vasco tevékenyen részt vett a dolgok irányításában. A negyedik fiú, Rodolfo 1951-ben Milánóban indította útjára az újabb üzletet, amit 1953-ban a tengerentúlon, New York-ban követ még egy. A manhattani bolt megnyitóján azonban Guccio már nem lehetett jelen, ő ugyanis ebben az évben meghalt.
|
Az amerikai jelenlétnek köszönhetően a Gucci név bejárja a világot, lassan mindenki megismer. Kifinomult ízlése, letisztult stílusa hamar megtetszik a jobb társaságoknak és a hatvanas évekre már legalább akkora rajongótáborral rendelkezik ez a márka, mint a nagy klasszikusok. Többek között Grace Kelly-nek is terveznek ruhákat, illetve kiegészítőket, főképp táskákat. Talán a színésznő népszerűsége is jó reklám volt a cégnek, ahhoz, hogy újabb és újabb szalonokat nyissanak meg Európa és világ szerte. Így találkozhattak az arra járók Gucci üzletekkel Párizsban, Londonban, Beverly Hills-en, vagy Tokióban. A fordított, dupla G pedig egyre inkább a státusz szimbólummá lett az exkluzív, kifinomult, elegáns felsőosztály divatrajongóinak jóvoltából.
A nyolcvanas évekre a cég óriási lett, túlnőtte a családi kereteket már régen, és ekkor valóságos testvérháború folyt a névért és a cégért. Ennek köszönhetően beindult egy nem túl szerencsés folyamat: tervezők és tulajdonosok váltották egymást, miközben az egészet végigszemezgette a botrányra éhes bulvársajtó. Az újabb fellendülés 1994-től figyelhető meg, amikor is Tom Ford a Gucci kreatív igazgatójaként kezdett el tevékenykedni. A Ford által elkészített 1995-1996-os kollekció átalakította a divatház stílusát: ötvözte a modern, a klasszikus, a hagyományos és a figyelemfelkeltő elemeket. Hihetetlen siker lett mind a divatkritikusok, mind a közönség, a vásárlók körében. Az üzlet újfent beindult.
A kilencvenes évek megint csak sok pénzt hozott a Gucci kreátorainak és tulajdonosainak a konyhájára. A világmárka értéke az inflációval együtt emelkedett. Női és férfi kollekciói jelen voltak a társasági élet minden pillanatában. Ám Tom Ford ennyivel nem elégedett meg és újra értelmezte a divatház ars poetica-ját, alkalmazva azt a hétköznapokra is. Elkezdett nagyobb hangsúlyt fektetni a kiegészítőkre: az ékszerekre, órákra, a parfümökre, az otthoni környezetre, az otthon divatjára. Ezt olyan szintre fejlesztette, hogy ma már tárgyiasult világunk minden területén találhatunk valamilyen Gucci terméket, mely garantálja az időtálló minőséget.
Az ezredfordulót követően még mindig elmondhatjuk, hogy a firenzei család termékeinek olasz temperamentuma, modern eleganciája, finom extravaganciája, misztikus bája elbűvöli a nagyvilágot. Kreatív, nem mindennapi, ám mégsem hivalkodó ruháiról híres szalonjaiba milliók járnak, míg egy-egy kollekciójának bemutatójára a divatrajongók verekednek a jegyekért. Az Oscar kiosztóján pedig talpig Gucci-ban megjelenni már majdnem olyan siker, mint egy aranyszobrocskával távozni!